۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۷
کد خبر 1401033194676

استان یزد

کارخانه برق یزد در سال 1306 باهمت (کیخسرو تیرانداز) تأسیس شد و پس‌ازآن با پیگیری‌های این زرتشتیِ یزدی، در مرداد 1309 ه.ش کار نصب تجهیزات فنی این کارخانه به پایان رسید.

در سال 1309، یک دستگاه مُولد به قدرت 50 کیلووات، درتقاطع خیابان‌های مسجد جامع و امام خمینی نصب شد که این مُولد، مناطقی را در محدوده میدان امیر چخماق، محله گازرگاه، پیر برج و میدان بعثت تا شعاع 2 کیلومتر روشن می‌کرد به‌این‌ترتیب برق به یزد آمد و چراغ‌های شهر روشن شد.

فضای موتورخانه که تنها فضای باقی‌مانده این کارخانه است، به شماره 32844 در سال 1400 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، اسکلت فلزی و سقفِ خرپاییِ منحنی شکلی که در میانه سقفِ آن دو فضای مستطیل شکلِ برجسته قرار دارد و از جوانب آن نور کمی به داخل این فضا وارد می‌شود. اتصال تمام قطعات این سیستم سازه‌ای با پیچ و مهره که شباهت بسیار به موتورخانه برق کارخانه اقبال دارد از نکات جالب این سیستم سازه‌ای این فضا به شمار می‌آید.

پوشش آجری ساده دیوارهای پیرامونی و هره های آجری به‌کاررفته در قسمت فوقانی آن‌ها، تزییناتِ دندانه‌ای شکلِ لبة انتهاییِ نماهای دو جانب شرقی و غربی و جرزهای برجسته آجری نیز از زمره تزیینات این بناست.

برچسب‌ها